Trainee-blogg (Amanuel)

Nu blev det återigen dags att meddela vilken fantastisk lärdom den här veckan har varit.

Veckans första dag fick vi information om hur alla system kommunicerar med varandra, vilket är mycket viktigt för att få en helhetsbild av systemet.

Karriärdag

Den 15:e denna vecka var det karriärdag på Linnéuniversitetet, igen ännu en bra dag. Vi (jag och mina kollegor) gick på karriär dagen som hölls i Linnéuniversitetet som representanter av IT-avdelning för Jordbruksverket. Väldigt kul att återvända till universitetet och träffa studenter som var mina klasskamrater och som jag råkar känna dem på universitetet.

Många elever var intresserade av att fråga om hur traineeprogrammet på Jordbruksverket är. Speciellt studenter som kände mig frågade mer hur traineeprogrammet är, och vilket programmeringsspråk man borde kunna mer. Vi fick till och med besök av gymnasieelever som få av dem var intresserade av att veta om programmering. Det var bra att prata med dem.

Karriärdagen slutade kl 15:00 och efter det åkte vi hemåt, sweet home. Det var en helt fantastisk dag skulle jag säga.

Bild från vänster (Mikael Bengtsson, Anna Carlsson och Amanuel Semereab).

Bild 1, karriärdag i Växjö (Bilden tag av Anna Carlsson)

Presentation om IT-supportenheten

ytterligare en dag i veckan som ledde till presentation av IT-supportenheten med fokus på hur enheten är uppbyggd och organiserad. Dessutom, hur de fungerar med andra system.

presentation om eventbaserade arkitekturen (CQRS)

En annan fascinerande och häpnadsväckande för mig var presentation om den eventbaserande arkitekturen (CQRS) I Jorden. Det var en underbar presentation om det, överlag, om Jorden förresten.

Retro

För att knyta ihop veckans säck, detta retroaktiva huvudfrågor har lyfte upp.

1, Icebreaker,

2, Symbolic sprint

3

-> Vad har varit bra i detta vecka?

-> Vad har varit mindre bra (eller ska förbättras)?

-> Vad har vi lärt oss?

-> Gratulera och berömma personer som var hjälte!!!

bild 2, retro vecka-46

Presentation om mjukvarugruppen


Sist men inte minst hade vi en bred presentation av mjukvarugruppen vilka programvaror, ramverk som kan användas här i JV.

Det var allt från mig.

Nästa vecka blir det frontendutbildning…..!

En tanke på “Trainee-blogg (Amanuel)

Lämna en kommentar